Influencer Marketing er et tema jeg har tatt for meg på bloggen tidligere. Dette er en god måte for bedrifter å få annonsert produkter og tjenester av personer som har stor innflytelse på de du ønsker å nå ut til. I dette blogginnlegget skal jeg gå nærmere inn på hvordan du kan komme i gang med nettopp dette.
Feller med influencer marketing
Influencer Marketing er en relativt kostbar form for markedsføring. Likevel, får du til gjengjeld at du når ut til et stort publikum- og at produktet eller tjenesten fremstår som svært troverdig dersom du gjør det på riktig måte. Det er likevel noen punkter som er viktig å ha i bakhodet når du og din bedrift begynner med dette:
- Velg riktig influencere
Det er viktig å velge influencere som samsvarer med produktet eller tjenesten du selger. Dersom du ønsker å annonsere produktene eller tjenestene dine på en best mulig måte- må personen du kontakter kunne være en person som uten samarbeidet hadde valgt produktet ditt. Dersom du ønsker å promotere treningstøy- kan det være aktuelt å finne en influencer som er glad i trening og som allerede viser dette utad på sine sosiale plattformer. Visst du velger en influencer som gir følgerne sine inntrykk av at han/hun aldri trener- vil det fremstå som svært lite troverdig dersom denne personen plutselig reklamerer for dine produkter.
- Ikke kontakt for mange influencere
En annen feil som er viktig å unngå når du skal drive med Influencer Marketing- er at du ikke markedsfører produktene dine hos for mange influencere på en gang. Det vil antageligvis være mer lønnsomt å legge midlene dine på en eller to store influencere- fremfor mange små. De store influencerne jobber i større grad med å oppnå tillit til siden følgere, og har mange som ser opp til personen noe som gjør at følgerne stoler på at produktene eller tjenestene dine er gode dersom de reklamerer for dem.
Hvordan komme i gang?
Når man har bestemt seg for å drive med influencer marketing- kan det være vanskelig å vite hvordan man skal komme i gang med dette. Mitt beste tips her er å kontakte et selskap som setter deg som annonsør i kontakt med influencernes management eller influenceren selv. Et selskap som kan hjelpe deg med dette er inzpire.me. Når du har tatt kontakt og blitt en bruker av denne plattformen, får du tilgang til informasjon om ulike influenceres følgerskarer. Her kan du blant annet se hvor følgerne deres holder til, hvilke aldersgruppe de er i, kjønn på følgerne og andre ting som kan være nyttig for deg som annonsør å vite om før du kontakter samarbeidspartneren du ønsker. I tillegg kan du også få innsikt i hvordan tidligere annonser har fungert på deres sosiale medier og hvor mange de har nådd ut til.
Med bakgrunn i denne informasjonen er det nå på tide å ta et valg. Da kan du ved hjelp av inzpire.me sine sider lage lister over hvilke influencere du kunne tenke deg å samarbeide med, og hvilke du allerede har kontaktet for et samarbeid. Influenceren og/eller eventuelt managementet må da godkjenne eller avslå forslaget ditt- og vipps! Du har kommet i gang med din første influencer marketing kampanje.
Hvilken type kampanjer fungerer best?
De ulike samarbeidene kan i hovedsak deles inn i to ulike kategorier. Disse kategoriene er «one-off» kampanjer og «always on» kampanjer. «One-off» kampanjer er samarbeid som kun gjelder ved ett enkelt tilfelle. Dette kan for eksempel være eventer eller at annonsøren behøver innhold til en senere reklame slik at de behøver influencere som kan lage innhold til denne. «Always on» kampanjer er samarbeid som går over lenger tid. Her kan intervallet for eksempel være et år- hvor influenceren månedlig skal legge ut innlegg om bedriften.
For at samarbeidet som bli så godt som mulig- og man skal ha mulighet til å få det innholdet man ønsker fra influencerne vil det være lurt å velge såkalte «always on» kampanjer. Dette er også den formen for samarbeid influencerne selv foretrekker, ettersom dette gir mer stabilitet i hverdagen deres og de vet på forhånd hvem de skal samarbeide med over tid.
Referanser: