En viktig del av mitt semester denne våren er å lære hvordan man kan benytte seg av ulike analyseverktøy. I dette blogginnlegget skal jeg vise hvordan man på en enkel måte kan sette opp ulike mål i Google Analytics. Dersom dette er av interesse for deg, anbefaler jeg deg å fortsette å lese.
1. Opprett et nytt mål
- Trykk deg inn på «Administrator» og velg riktig bruker dersom du har flere brukere.
- Som vist på bildet under skal du nå klikke deg videre inn på «Mål», som befinner seg til høyre på skjermen.
- Deretter klikker du på den røde boksen «Nytt mål», og du vil da få opp flere valg.
Ettersom vi skal opprette målene på en enklest mulig måte, velger jeg i dette blogginnlegget og ta utgangspunkt i de ferdige malene som ligger inne på Google Analytics. Som vist på bildet under- skal boksen med teksten «mal» allerede være markert når du kommer inn på den nye siden.
Google Analytics har tilpasset malene for at du enklest mulig skal kunne bestemme dine egne mål. Ut ifra de ulike malene GA har tilgjengelig- skal du nå velge deg en mal ut ifra hva du ønsker å ha som mål på ditt nettsted. Klikk deretter på «fortsett».
2. Tilpass målet ditt
I denne demoen- huker jeg så av boksen som heter «mål», slik som vist på bildet under. Dersom noen av de andre forslagene slik som varighet, sider/skjermbilder per økt eller hendelse passer ditt mål bedre- huker du heller av på den boksen som passer ditt mål. Klikk deretter på «fortsett».
Du har nå ankommet en side hvor du skal bestemme destinasjonen på nettstedet ditt Google Analytics målet skal utløses fra. I skrivefeltet på denne siden, skriver du inn URL´en på siden du ønsker å måle. Som vist på bildet under- ser man nå også feltene «Verdi» og «Trakt», som begge foreløpig er skrudd av.
Om disse skal skrues på eller ikke- er helt avhengig av hva du ønsker å ha som mål. Ved å skru på målverdien får du mulighet til å sammenligne konverteringer og måle endringer på nettstedet ditt.
Klikk deretter på «Lagre» og ditt første mål er nå satt!
Jeg anbefaler at du setter deg minimum et mål innenfor de ulike kategoriene som er vist på det andre skjermbildet i dette innlegget:
- Inntekter
- Trafikk
- Forespørsel
- Deltakelse
Grunnen til at jeg anbefaler dette er fordi du vil få en bedre forståelse av hvordan de ulike elementene virker på ditt nettsted- og også hvordan de henger sammen.
Lykke til!