Først og fremst vil jeg begynne med å si at denne modulen av «digital markedsføring» har vært svært lærerik. Det å bli kastet inn i prosessen om å planlegge, opprette og bruke en nettbutikk når man aldri har gjort det tidligere- kan ikke unngå å bli annet enn en lærerik og spennende periode. Personlig har jeg fått mye ut av denne delen av valgemnet. All kunnskapen jeg sitter igjen med er svært relevant for arbeidslivet senere- og jeg er glad for å ha mulighet til å ta med meg dette videre inn i hvor enn jeg måtte ende opp.
Allerede før prosessen startet var jeg åpen for å lage nettbutikk til den fysiske butikken til familien min- DUZ. Vi har lenge tenkt på å starte opp en nettbutikk, men har alltid satt det til side fordi tiden ikke har strukket til. Derfor så jeg på dette som en gylden mulighet til å opprette den- og samtidig visste jeg at jeg ville få god hjelp av mine medstudenter. Prosessen startet med mange samtaler for å planlegge hvordan nettbutikken skulle virke. Selv om vi sparte oss for delen med å komme på navn, konsept og lignende- var det fortsatt svært viktig at nettbutikken ble i samsvar med det eieren av den fysiske butikken hadde sett på seg. Uavhengig av at eieren hadde enkelte synspunkter på hvordan nettbutikken skulle være, sto vi stort sett med frie tøyler til det meste.
Under planleggingsprosessen kom vi frem til at vi ønsket at nettbutikken skulle lanseres rundt 3 uker før eksamensinnlevering- for at vi virkelig skulle ha mulighet til å se hvordan nettbutikken fungerte i praksis, og om vi eventuelt måtte endre enkelte ting etter lanseringen. Vi ble også enige om at vi skulle prøve å «møtes» på Zoom så ofte vi alle hadde mulighet til- for at alle skulle få være med- og at læringsutbyttet skulle bli størst mulig for alle. Et av de største prosjektene innenfor oppbyggingen var å legge inn alle varene vi skulle ha med. Dette var en del av prosessen som tok mye tid- og den besto av mange samtaler med ulike leverandører om tilgang til bilder/tekster og lignende. Her var det naturlig at jeg la inn store deler av varene på egenhånd ettersom korona satte en stopper for mulighetene til å møtes fysisk. Ettersom lagerstatusen i butikken ikke er koblet opp mot lagerstatusen i nettbutikken, var vi nødt til å gå igjennom hvilke størrelser vi hadde tilgjengelig i butikk- før vi publiserte disse i nettbutikken.
Samtidig som det ble jobbet for fullt med å få lagt inn varene i nettbutikken, ble utformingen av oppsettet startet opp. Som nevnt tidligere jobbet vi for det meste med dette sammen- ettersom vi ønsket at alle skulle få ta del i alle delene av utformingen. Dette gjorde vi stort sett ved at den som drev med oppsettet delte skjermen sin med de andre på Zoom- og at de andre kom med innspill og prøvde å finne ut av utfordringer når dette dukket opp.
Jeg er svært fornøyd med at vi valgte Shopify som plattform til nettbutikken vår. Det vi ikke klarte å finne ut av på egenhånd ble som regel enkelt forklart på Shopify sine egne videoer- eller av andre som har lagt ut videoer hvor de har møtt på samme utfordringen tidligere. I tillegg var de også svært hjelpsomme på Chat dersom vi hadde behov for det. Alt i alt møtte vi ikke på noen store utfordringer med oppsettet av nettbutikken. Det var flere ting vi tenkte på som vi ikke forsto til å begynne med- men etter hvert som vi kom mer og mer inn i hvordan plattformen fungerte og lette rundt på internett fikk vi alltid løst de problemene vi støtte på.
Blant annet var det svært viktig for oss å få med en «annoncement bar» på toppen av forsiden med informasjon som gjorde slik at nettbutikken føltes tryggere for de potensielle kundene å handle fra. Til å begynne med trodde vi ikke dette var mulig å gjennomføre med «teamet» vi valgte å ha på nettbutikken. Dermed ble dette prosjektet satt på vent en stund, ettersom vi helst ville unngå å begynne med koding så langt det lot seg gjøre- men det ble etter hvert tatt opp igjen når vi fant ut at vi kunne laste ned en egen app som ga opp tilgang til å lage dette på toppen av forsiden.
To dager før lanseringen av nettbutikken fikk vi alle våre nærmeste til å gå inn på nettbutikken ved hjelp av passord. Dette gjorde vi for å få innspill på om noe burde endres- og hva som eventuelt var bra med nettbutikken. I tillegg delte vi også informasjon om at nettbutikken skulle åpnes på DUZ sine sosiale medier ca. 4 dager før lanseringen- for å få folk til å melde seg på nyhetsbrev slik at de fikk informasjon når nettbutikken skulle åpnes. Vi lokket med en 10% rabattkode som ble sendt ut til de som hadde meldt seg på i det nettbutikken ble lansert.
Når lanseringsdagen kom- hadde vi opprettet et bilde som vi alle sendte ut til våre nærmeste med en egen rabattkode på 20% rabatt som gjaldt i 3 dager fra lanseringen. Dette bilde hadde god effekt og i store deler av salgene våre ble denne rabattkoden benyttet. Første dagen nettbutikken var åpen oppsto det brått noen utfordringer. Selv om vi hadde testet ut Stripe som betalingsløsning før lanseringen av nettbutikken- hadde vi ikke testet ut PayPal. På lanseringsdagen ble det betalt med nettopp denne betalingsløsningen, og vi måtte brått kaste oss rundt for å opprette konto her for å være sikker på at pengene kom inn før varene ble sendt av gårde til kunden. Ettersom det så ut som alt var som det skulle på Shopify siden, la vi ikke mer tanke på dette før problemet plutselig oppsto. PayPal kontoen ble raskt opprettet- og i løpet av kort tid var dette i orden. I etterkant av lanseringen har vi fortsatt å fokusere på sosiale medier. I tillegg til dette har vi også lagd nyhetsbrev tilpasset dame og herre som skal bli sendt ut etter hvert slik at nyhetsbrevene som blir sendt ut samsvarer med personen det blir sendt ut til. Alt i alt er jeg svært fornøyd med denne perioden! Nettbutikken har alle elementene vi ønsket å få med- og eieren av selskapet er fornøyd med resultatet vi har kommet frem til. Samsvaret mellom gruppemedlemmene har også fungert veldig godt- og vi jobber godt sammen som et team.