Makeup Mekka er et norskeid kosmetikkselskap som ble etablert i 2009. Selskapet har igjennom denne perioden vokst seg frem til å bli en av Norges største nettbutikker med fokus på sminke (makeupmekka.no). I dette blogginnlegget skal jeg vurdere Makeup Mekkas nettbutikk ut ifra ulike kriterier utviklet av Inevo som i hovedsak tar utgangspunkt i kundens ståsted.
#1 – Førsteinntrykk
Kundes førsteinntrykk er alfaomega for å få kundene til å i det hele tatt vurdere å gjennomføre en handel fra din nettbutikk. For å avgjøre om en nettbutikk har et godt førsteinntrykk skal man i følge Inevo kunne svare på disse tre spørsmålene i løpet av de første 5 sekundene:
- Har jeg kommet til riktig sted?
- Hva er det jeg kan gjøre her?
- Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Det aller første jeg legger merke til når jeg klikker meg inn på makeupmekka.no er logoen deres sentrert i midten av headeren på siden deres. Dette gjør at jeg med sikkerhet kan si at jeg har ankommet riktig side. I tillegg til dette legger jeg merke til en svært oversiktlig hovedmeny- som gjør det enkelt for meg å klikke meg videre inn på hva enn jeg måtte ønske. Makeup Mekka er en klar kostnadsleder på markedet- og har mulighet til dette fordi de hopper over flere ledd i verdikjeden. Produktene deres går rett fra fabrikken og til Makeup Mekkas egne lager, istedenfor å gå innom flere ledd underveis. Derfor er prisene deres en god grunn til å skulle gjennomføre handelen på deres nettside i motsetning til hos andre konkurrenter.
Under hovedmenyen deres dukker det opp et stort bilde hvor de reklamerer for «creme de la creme» med opptil 80% rabatt. Selv om dette bildet absolutt gir meg motivasjon til å trykke meg videre, tror jeg denne motivasjonen hadde økt om det hadde stått noe om prisbildet på produktene jeg skal trykke meg videre inn på. Dette er likevel noe de har lagt fokus på lenger ned på forsiden deres. Alt i alt er førsteinntrykket av siden svært godt, og besvarer absolutt spørsmålene som er nevnt over.
#2 – Synlighet
For å få trafikk på nettbutikken deres er det helt essensielt å være synlig på ulike søkemotorer. Ved å Google Makeup Mekka kommer nettbutikken deres opp både som annonse og som organisk søk. Ved å søke på for eksempel «Foundation» som er et av produktene deres dukker ingen produkter fra Makeup Mekka opp. Visst man derimot gjør om dette til et long tail keyword som «billig foundation» kommer søkeresultatene opp som på bilde under. Her ser vi at makeupmekka ligger med to av fem produkter, noe som gir relativt stor sjanse for klikk. For å optimalisere synligheten bør det vurderes å benytte seg av blant annet Google Ads og SEO.
#3 – Brukervennlighet
Når nettbutikken designes er det viktig å ha fokus på at alle i din målgruppe skal klare å finne frem på siden uten å møte på ulike utfordringer. Makeup Mekka har en fin og ryddig nettbutikk- som også fungerer svært godt på mobil og andre enheter. Ettersom det har blitt mer vanlig å søke etter produkter fra mobilen, er det viktig å ikke glemme at også nettbutikken på denne enheten må være brukervennlig- noe makeupmekkas nettbutikk er.
#4 – Kjøpsprosess
En god kjøpsprosess er enkel for kunden og de skal ikke trenge å fylle i flere felt enn nødvendig. Makeup Mekkas kjøpsprosess er enkel og ryddig. Det er kun de absolutt nødvendige feltene som må fylles i- og dersom du har lagret informasjonen din på enheten din eller handlet på siden tidligere, fylles informasjonen automatisk inn. Betalingsløsningene deres kommer deretter opp på en ryddig måte.
#5 – Hastighet og teknologi
Tenkdigitalt.no har gjennomført en undersøkelse hvor det kom frem at 50% av brukerne forventer at en nettside skal lastes inn i løpet av 2 sekunder. 50% av brukerne vil også gi opp nettsiden deres dersom den bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn. Hastighet er altså svært essensielt for at nettbutikken skal være attraktiv for kundene. Ved å bruke Google PageSpeed Insights rangerer makeupmekka.no med følgende resultater:
Verken resultatet fra datamaskin eller resultatet fra mobil er spesielt gode. Personlig opplevde jeg ingen utfordringer med hastigheten når jeg selv gikk inn på nettsiden deres. Likevel, er det antageligvis mange kunder (spesielt på mobilenheter) som opplever utfordringer med hastigheten noe som kan risikere frafall av mange potensielle kunder.
#6 – Kundetilfredshet
Når potensielle kunder søker igjennom en nettbutikk for produkter- er det viktig å få frem hva tidligere kunder mener om produktene. Ettersom Makeup Mekka som nevnt fokuserer på å holde prisbildet på produktene sine nede, finnes det en risiko for at folk rett og slett tror produktene deres ikke holder stand ettersom det finnes mange lignende produkter til mye høyere priser på markedet. Derfor er det ekstra viktig for Makeup Mekka å få frem hva tidligere kunder mener om produktene. På alle produktene deres har kundene mulighet til å legge inn en anmeldelse i etterkant av kjøpet noe som gir den potensielle kunden et godt bilde av hvordan produktet er.
#7 – Trygghet
Trygghet er svært viktig for at potensielle kunder skal gjennomføre handelen. På forsiden av nettbutikken- plassert i overkant av headeren på siden, står det tre essensielle punkter. Med en gang får kunden beskjed om at nettbutikken er norsk, at produktene ikke testes på dyr og at de tilbyr rask levering til lave fraktkostnader. Denne tynne linjen med disse viktige budskapene er jeg sikker på er med på å gi Makeup Mekka gjennomslag på salg. Allerede her får kunden bekreftet at man kan stole på det som kommer frem i resten av nettbutikken.
Jeg synes derimot det var noe utydelig i forhold til returordninger. Selv om det står helt konkret hvordan det foregår, kunne det vært lurt å utdype litt mer. Skal kunden legge ved et returskjema for eksempel, kan dette være nyttig informasjon å få med under dette punktet.
Alt i alt er det likevel ingen tvil om at nettsiden er trygg å handle på!
#8 – Kundekommunikasjon
Makeup Mekkas facebookside har i overkant av 130 000 følgere. Dette betyr at de har mulighet til å nå ut til mange gjennom å poste ting på denne siden- også uten å betale for promotering. Dette er en mulighet som er godt utnyttet av selskapet og det blir regelmessig lagt ut innlegg som er relevante i henhold til produktene som selges i nettbutikken. I tillegg driver Makeup Mekka også med e-postmarkedsføring hvor de kommuniserer ut gode budskap som lanseringer og rabatter til medlemmene sine.
#9 – Priser og utmerkelser
Makeup Mekka har fem år på rad vært en Gasellebedrift og vokser stadig. Dette kommer godt frem på deres «om oss» side i nettbutikken.
#10 – Konsept og strategi
Konseptet til Makeup Mekka er å ha gode sminkeprodukter til gode priser. I nettbutikken deres kommer det tydelig frem hvordan de har mulighet til å oppnå dette- og hvorfor? Jo, de ønsker ikke at innkjøp av sminke skal føles som et tyveri fra bankkontoen din. Det er lite å ta selskapet på på dette punktet, da man enkelt får innblikk i hvordan og hvorfor de har konseptet og strategien de har.
Alt i alt er Makeup Mekka en svært god nettbutikk. Selvom det finnes enkelte utviklingsområdet er det likevel en grunn til at nettbutikken vokser fra år til år. Det blir spennende å følge med på utviklingen deres fremover. Jeg heier på dere!