Hver dag scroller nordmenn seg igjennom utallige bilder, videoer og tekster på ulike sosiale plattformer. Innimellom alle bildene av familie, solnedganger og venner dukker det opp bilder av kjente profiler som tjener store summer på å vise frem produkter og tjenester fra ulike foretak. Dette kalles Influencer Marketing og påvirker forbrukere i stor grad til å kjøpe de ulike produktene som vises frem … Men er det egentlig kommet for å bli? Det er det ingen tvil om.
Fordelene med Influencer Marketing er mange
Influencer Marketing kan være svært lønnsomt for mange foretak. Dersom du markedsfører gjennom de riktige influensene, er det flere fordeler ved dette. Fordelene og bakgrunnen for at denne formen for markedsføring er kommet for å bli går noe i hverandre. For det første er Influencer Marketing relativt rimelig i forhold til inntjeningen som vil være mulig å oppnå ved å bruke de riktige influensene. Influensere har store følge skarer på sine medier, noe som gjør at man vil nå ut til et stort publikum med den aktuelle markedsføringen. Ofte er bakgrunnen til at man begynner å følge influenserne knyttet til at man ser opp til- eller inspireres av noe ved personen. Dette kan for eksempel være klesstil, personlige egenskaper, treningsrelatert eller en haug av andre elementer.
I tillegg vil man som forbruker få reklamert et produkt av noen man inspireres av på en eller annen måte. Dette gjør at det skapes tillit til at produktet eller tjenesten gir en høy verdi til forbrukeren- noe som igjen vil resultere i at terskelen for å gjennomføre handelen blir lavere enn dersom du ser en annonse som dukker opp på Google.com når du gjennomfører et søk. Som nevnt, vil det likevel være viktig å velge en influenser som passer produktet du ønsker å markedsføre. Dersom du ønsker å markedsføre treningsklær, vil det være dumt å markedsføre dette via en influenser som ikke har trent på årevis. Følgerne til disse influenserne får ofte innblikk i store deler av livene deres og det vil derfor være lurt å velge en influenser med en livsstil som passer produktene dine.
I en undersøkelse gjort av Kantar kommer det frem at hele 35% av alle deltakerne mellom 15-29 år har kjøpt produkter etter å ha blitt påvirket av influensere. Altså er markedet stort. På tabellen under har NRK laget en tabell over utviklingen til de største influenser-markedsførings-byråene i Norge basert på deres regnskapstall. Her kommer det tydelig frem hvilken kraftig utvikling denne formen for markedsføring har hatt de siste årene.
Selv om dette i utgangspunktet høres ut som et drømmesenario for mange foretak- finnes det likevel negative sider ved denne formen for markedsføring.
Tenk likevel over!
Som med all annen markedsføring er også influenserne nødt til å følge markedsføringsloven. Ettersom annonsene som blir publisert av de ulike kjente profilene havner innimellom deres egne private innlegg- er kravene for markering av reklamen høyere enn ved annen markedsføring (Finansavisen.no, 2021). Som en hovedregel skal annonsene markeres slik at det blir enkelt for det aktuelle publikummet å se hvilke innlegg som er influenserens private- og hvilke innlegg de får betalt for å legge ut.
Dersom man selv ikke er nok innsatt i hvilke influensere som kan være aktuelle samarbeidspartnere for din markedsføring- kan man risikere å velge feil. Som nevnt tidligere vil det være essensielt å samarbeide med influensere som gir foretaket og merkevaren et positivt rennommé. Ved å velge «feil» influenser, kan man derimot risikere at rennomméet til merkevaren blir kraftig svekket- noe som kan gi langvarige konsekvenser for foretaket.
I tillegg er det svært viktig å legge vekt på hvilke konsekvenser som kan oppstå for merkevaren ved denne typen annonsering. I mange av tilfellene stiller foretakene krav til hvordan annonsen skal se ut- og må ofte godkjennes før den publiseres av influenseren. Dersom man havner i en negativ posisjon med influenserene, kan man risikere stor ødeleggelse av merkevaren i etterkant dersom det oppstår noe form for problemer. Mange av disse personene lever av at folk har interesse av å følge dem- og man kan risikere at influenseren går ut offentlig med negative kommentarer som kan gi stor ødeleggelse for foretaket og merkevaren.
Som nevnt innledningsvis- er Influencer Marketing kommet for å bli. Fordelene ved denne formen for markedsføring overgår de negative konsekvensene, ettersom sannsynligheten for at enkelte av disse konsekvensene oppstår er minimal. I tillegg har også mange influensere blitt mer kritiske til å samarbeide med foretak de ikke har kjennskap til fra før, eller iallfall at de kan gå god for- og stå inne for meningene de legger frem i annonsen, ettersom det også for de vil fremstå negativt dersom produktene eller tjenestene blir annonsert og at følgerene deres ikke er tilfreds med produktet eller tjenesten.
Referanser:
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/det-pavirkerbransjen-ikke-viser-deg-1.15160391
https://blogg.4castmedia.no/influencer-markedsfoering-er-vanligvis-en-vellykket-innsats